LÉPÉSről - L.É.P.É.S.-re Projekt
"LÉPÉSről - L.É.P.É.S.re" Program
Létbiztonság Érdekképviselet Pályaorientáció ÉrtékközvetÃtés SegÃtségnyújtás
Â
Projekt bemutatása
Projekt indokoltsága
Â
Magyarországon a társadalmi kirekesztés egyik megjelenési formája a munkaerÅ‘ piacról való kiszorulás, mely különösen sújtja a munkaképes korú romákat és a 45 év feletti nÅ‘ket. Helyzetüket súlyosbÃtja, hogy jelentÅ‘s hányaduk csak 8 általános, vagy annál is alacsonyabb iskolai végzettséggel rendelkezik.
Â
ElÅ‘zÅ‘ HEFOP 2.3.2-es programunkban a Mozgó Információs Bázisként használt mikrobuszunkkal feltérképeztük a megyét és ennek segÃtségével vontuk be Projektünkbe a látens munkanélkülieket. Ezen gyakorlati tapasztalatok alapján a 8 általános alatti és a 8 általános iskolai végzettséggel rendelkezÅ‘k száma sokkal nagyobb, mint amit a Munkaügyi Központ nyilvántart (8 ált. alatt: 350 fÅ‘, 8 ált. végzettség: 2933 fÅ‘). Meglátásunk szerint ez a szám min. kétszeres lehet.
Â
A roma származásúak többsége még befejezett általános iskolai végzettséggel sem rendelkezik, szakmunkásképző iskolát általában csak a férfiak végezték el, ők is csak kis %-ban, érettségi, vagy ennél magasabb iskolai végzettség csak elvétve található körükben.
Foglalkoztatásuk többségében időszakos, sok esetben a közmunka programokra korlátozódik. A tartósan foglalkoztatottak aránya meglehetősen alacsony. A helyzet a kistérségben rosszabb, miután nem működnek hasonló közmunka programok.
Â
Ma már a legtöbb munkáltató megköveteli a legalább 8 általános iskolai végzettséget, de a legtöbb esetben valamilyen szakképzettség meglétét is, Ãgy az alacsony iskolai végzettségűeknek nem marad más esélyük a munkaerÅ‘-piacon való bent maradásra, mint hogy tovább képezzék magukat.
Sajnos az idÅ‘sebb korosztály nincs felkészÃtve a mobilitásra, az EU-hoz való csatlakozással járó gyors gazdasági változások okozta kihÃvásokra (többszöri munkahelyváltás, továbbképzések, átképzések, stb.), szerkezeti átalakulásokra. Gyászreakciókkal élnek meg minden elbocsátást, újrakezdésre nincs erejük, ez pedig komoly gátló tényezÅ‘je az egyéni munkavállalási érdekérvényesÃtés képességének.
A tartósan munkanélküli embereknek elÅ‘ször a munkavégzésre és/vagy képzésre való alkalmasságot és motiváltságot kell elérniük, a szakmai tudás elsajátÃtása, ill. a munkába állás csak ezután következhet.
Â
Projekt céljai, várható eredményei, általános cél:
Hozzájárulás a célcsoport szegénységének és társadalmi kirekesztődésének csökkentéséhez, munkaerő-piaci reintegrációjához, munkaviszonyának hosszú távú megtartásához.
Â
Konkrét célok
-
Tatabányán és térségében élÅ‘, elsÅ‘sorban az aktÃv korú alacsony iskolai végzettségű, illetve elavult, nem piacképes szakképzettséggel rendelkezÅ‘ munkanélküli emberek képzésbe és/vagy munkába helyezése támogató szolgáltatások révén.
-
MunkaerÅ‘ -piaci elhelyezkedést illetÅ‘en egyéni adottságokra és szükségletekre épülÅ‘ komplex fejlesztÅ‘, támogató szolgáltatások biztosÃtása a munkaerÅ‘piacra való bejutáshoz, a beilleszkedéshez szükséges készségek, képességek fejlesztése tréningmódszerekkel
-
konkrét ismeretek átadása
-
a gyenge munkavégző képesség fejlesztése
-
alkalmazkodási nehézségek leküzdése
-
a munkavégzésre való motiváció erÅ‘sÃtése
-
a munkavégzésre való képesség - testi, lelki egészség - fejlesztése
-
a munkavállalói és munkáltatói elvárások és lehetőségek összehangolása
-
munkáltatói oldalnál a program iránti bizalmának elérése
-
munkáltatói oldalnál a hátrányos helyzetű elesett emberekkel szembeni fogadókészségének, nyitottságának elérése, esély biztosÃtása
-
Szakképzésbe való bekerülést elérendő
-
a tanulási nehézségekkel küzdő, motiválatlan csoportok gyakorlat- és siker-orientált képzési formáinak kifejlesztése
-
figyelemkoncentrációs fejlesztése
-
pályaorientáció
-
alapismertek pótlása, felzárkóztatás
-
aktÃv tanulási készségek, életviteli kompetenciák elsajátÃtásának segÃtése
Â
Várható eredmények
Â
Az igénybe vett szociális ellátások száma csökken a projekt következtében
-
társadalmi kirekesztettség enyhülése, illetve megszűnése, szociális- és gazdasági helyzetének javulása
-
individuális, a munkával összefüggő képességek fejlődése
-
önfejlesztésre, segÃtség elfogadására, munkavégzésre való motiváció erÅ‘södése
-
egyéni és családi problémák javulása
Célcsoport közvetlen kedvezményezettek köre
Â
A kiválasztott célcsoport 60 fő, ebből min. 36 fő a szolgáltatások eredményeként képzésbe, vagy foglalkoztatásba kerül.
A célcsoport kiválasztásánál fÅ‘ szempont, hogy a projektbe bekerült személyek a leÃrt jellemzÅ‘k alapján megfelelÅ‘ módon reprezentálják a térség hasonló problémákkal rendelkezÅ‘ munkanélküli lakosait (hajléktalanok, romák, alacsony iskolai végzettségűek, elavult nem piacképes szakképzettséggel rendelkezÅ‘k nÅ‘k, fogyatékosok, stb.).
Â
A célcsoport összetétele
-
halmozottan hátrányos helyzetű emberek
-
munkanélküliek
-
szociális támogató háttér nélküliek
-
társadalmi kirekesztést elszenvedő csoportok (romák, leszokott szenvedélybetegek, stb.)
-
peremhelyzetű csoportok (hátrányos helyzetű településeken, tartósan rossz anyagi helyzetben lévők, stb.)
-
családfenntartóként gyermekét egyedül nevelő szülő (különösen fogyatékos beteg gyerek)
-
45 év felettiek, alacsony iskolai végzettségűek tartósan betegek (saját, a gyerek, illetve hozzátartozó betegsége, mely akadályozza a munkavállalásban)
A célcsoportot jellemző problémák, szükségletek
Â
-
gyenge munkavégző és alkalmazkodóképesség, beilleszkedési problémák
-
tanulási nehézségek
-
megküzdési, érdekérvényesÃtÅ‘ képességek hiánya
-
családszervezési, menedzselési képességek hiánya
-
gyermeknevelési problémák
-
családi és munkahelyi feladatok, felelősségek összeegyeztetése
Közvetett kedvezményezettek köre
Â
-
a résztvevÅ‘ humán, szociális segÃtÅ‘ intézmények munkatársai, partnerként tevékenykedÅ‘ egyesületek, valamint rajtuk keresztül az alkalmazott programok továbbvitelével, kiszélesÃtésével a projektbÅ‘l kimaradó, saját klienseik (a program ösvényt nyithat a munka világa felé, megkönnyÃti a helybéli szakemberek munkáját, példaértékű lehet számukra)
-
a projektben résztvevÅ‘k által létrehozott önsegÃtÅ‘ csoportok, melyek tagjai nem vesznek részt közvetlenül a projektben, de hasonló problémával küzdenek, mint a projektben résztvevÅ‘k (a program segÃti e csoportok létrejöttét)
családtagok, elsősorban a gyerekek (életkörülményeik javulnak a célcsoport tagjain keresztül)